Harmonisk mixing – et lynkursus.

Denne artikel om DJ-udstyr er skrevet med henblik på at oplyse nyopstartede DJs om konceptet harmonisk mixing. Hvis du lige har købt din første DJ-mixer eller DJ controller og er forundret og frustreret over at det ikke lyder som du vil have det til, når du mixer mellem sangene. Hvorfor er det sådan? og hvad er hemmeligheden i at få de forskellige mix til altid at "sidde lige i skabet"? Det får du svaret på i denne artikel. Allerede nu kan det også afsløres, at det drejer sig om harmonisk mixing, også kaldet harmonic mixing på engelsk. Da jeg selv er nybegynder, fandt jeg selv stor hjælp i at lære om harmonisk mixing og håbet er dermed at denne artikel vil give dig indblik i hvad harmonisk mixing er. Jeg håber også at den vil give dig indsigt i den bagvedliggende teori, samt gode råd til opsætning af dit DJ software i forhold til harmonisk mixing. Artiklen vil dog ikke omhandle hvordan man generelt mixer som DJ.

Hvad er harmonisk mixing?

Når du har prøvet at mixe, så har du helt sikkert oplevet at to sange ikke lyder godt, når de bliver mixet sammen. Heller ikke selvom deres tempo (BPM) passer sammen. Du har sikkert også oplevet at det andre gange lyder supergodt, når du mixer to sange, og de lyder som om det er skabt til at blive mixet sammen. Du har sikkert også tilbragt meget tid på diskoteker og undrer dig over hvordan DJ’en kan få sangene til at matche hinanden så godt, at det lyder som om de er skabt for hinanden. Dette er det højst sandsynligt fordi DJ'en gør brug af harmonisk mixing og fordi sangene er i samme tonalitet. Hvis en sang eksempelvis er opbygget omkring A-mol (Am), så har sangen sit harmoniske centrum, også kaldet grundtone, på tonen A og er bygget op efter en mol-skala. Det kræver naturligvis masser af øvelse at blive garvet DJ, men selv de mest erfarne DJs har brug for de rette værktøjer. Herunder finder du beskrivelser af 2 gode værktøjer: Kvintcirklen, også kaldet Camelot Sound System, og programmet Mixed in Key. 

Kvintcirklen / Camelot Sound System

Et af de mest vigtige og brugte værktøjer, inden for stort set alt musik, er hvad der kaldes kvintcirklen. Kvintcirklen er et harmoniseringsværktøj, der hjælper med at definere hovedtonearten (tonika), og de nærtbeslægtede akkorder og tonearter i fohold til hinanden. Dette redskab er uundværligt i harmonisk mixing, da fundamentet her er, at finde frem til hvilke akkorder og tonearter, der er kompatible og ”passer sammen”. I DJ-verdenen hedder dette værktøj noget lidt andet, nemlig Camelot Sound System eller Camelot Wheel og er stort set identisk med en kvintcirkel. På Camelot-cirklen har akkorderne dog for enkelhedens skyld forskudt sig og fået nogle alternative betegnelser, som er 1B-12B i dur og 1A-12A i mol. Disse betegnelser kan du med fordel tilføje på hver enkelt sang i dit DJ-software, så du ved præcist hvilke sange, der ville passe godt sammen i et mix. F.eks. 8A = A-mol, 9B = G-dur osv.

 

Mixed In Key

Mixed In Key er et program, der skanner alle dine sange og fortæller dig, hvilken toneart dine sange er i. Dette program bruges af flere af de største DJs i verdenen – bl.a. David Guetta, Pete Tong og Sebastian Ingrosso (Swedish House Mafia). Med dette program vil du hurtigt kunne organisere dine sange.

Hvordan harmonisk mixer man?

Ved hjælp af Mixed In Key, samt Camelot-cirklen, kan du tildele de førnævnte betegnelser i det program du bruger til DJ’ing. Disse betegnelser vil hjælpe dig til at finde frem til hvilke sange der er kompatible. Hvis du er nyopstartet DJ og ikke helt ved hvilke tonearter der ville passe godt sammen, kan du starte helt simpelt ud: mix to sange, der ligger i samme toneart. Det bliver naturligvis hurtigt lidt småkedeligt, hvis der kun mixes fra 8A-8A eller fra 9B-9B hele tiden. For at krydre dit mix, kan du derfor vælge at mixe i de nærtbeslægtede tonearter. Er din sang mærket med 9B (G-dur), kan du for eksempel vælge, at mixe et trin op eller ned på Camelot-cirklen, altså til sange mærket med 10B eller 8B. Dette er altså nærtbeslægtede tonearter for 9B (hovedtonearten G-dur), hvor 10B er D-dur og 8B er C-dur. Leder du efter en dramatisk ændring i stemningen, som stadig er harmonisk, kan du vælge at skifte fra hovedtonearten (tonika), til det der kaldes tonikaparallel. Her går man fra dur til mol, eller fra mol til dur. I ovenstående eksempel, ville tonikaparallellen altså være 9A (eller E-mol). 

Dette er de mest hyppige variationer, der vil forekomme i et harmonisk DJ mix. Det er samtidig en af de mest brugte akkordsammensætninger i musikverdenen (G-dur – D-dur – C-dur – Em). Der er naturligvis mange flere harmoniske variationer, men her er der noget at starte på. Så kan du selv udforske de mange andre variationer, der findes. I et DJ mixing anbefales det dog, at går man går ”uret rundt”, enten med eller mod uret. Der skiftes typisk toneart mellem hver anden eller tredje sang. Eksempelvis kan du spille 8A -> 8A –> 7A -> 7A -> 7B -> 6B -> 6B -> 6B -> 6A -> 6A -> 5A og derved gøre dit mix helt og aldeles harmonisk. Brug Mixed In Key (eller lignende programmer) til at analysere din musik og få fat i sangenes individuelle toneart. Følg Camelot-hjulet for at finde de sange, der er kompatible med hinanden og husk at mærke dem i dit DJ program med begreberne (1A-12A i mol; 1B-12B i dur). Leg med at mixe det sammen i dit foretrukne DJ program. Resultatet er harmonis mixing.

 

Harmonisk mixing med brug af Keylock.

Nu er harmoni desværre ikke den eneste faktor i et perfekt DJ mix. En anden faktor er at få de forskellige sanges tempoer til at stemme overens, når der mixes imellem dem. Det er muligt at ændre tempoet din sang, så den stemmer overens i tempo de andre sange. Men uden en Keylock-funktion vil din næste sang ændre sit toneleje en smule, når du øger eller sænker tempoet, og derfor vil de 2 sange  ikke være et harmonisk match længere. Men har du en Keylock-funktion, er det naturligvis den nemmeste måde til at få alle dine sange til at følge det samme tempo, uden at tonearten ændrer sig. Keylock-funktionen er et fantastisk redskab og en god enkel måde at få alle dine sange til at stemme harmonisk overens, mens det samme tempo holdes i alle dine sange. Men der er dog en del DJs, der helst vil undgå at bruge denne funktion. Ulempen ved brug af Keylock, kan være at funktionen suger meget af computerens processor og derved skaber små lydfejl, i form af ”hop” i lyden. Den mest mærkbare grund er dog at de sange, der forskyder sit tempo, i forhold til det oprindelige tempo, kan miste en del af den originale lydkvalitet, idet der bliver barberet nogle høje og lave frekvensområder af lyden. DJ programmerne Traktor Pro og Ableton Live er dog kommet meget tæt på at bibeholde den oprindelige lydkvalitet. Traktor Pro følger med i mange af Traktor produkterne fra Native Instruments.

En metode til harmonic mixing uden brug af Keylock

Hvis du gerne vil mixe effektivt uden brug af Keylock-funktionen, er det nødvendigt med lidt forarbejde inden du tager ud at optræde. For det første, er det vigtigt at vide hvilken toneart den første sang i dit mix bliver afspillet i, baseret på det tempo den kører i. Dernæst skal du vide hvilken toneart næste sang bliver spillet i, baseret på samme tempo som sang nummer 1. Denne metode er betegnet som Relative Key. Relative Key handler om at man holde sig til et fast tempo hele mixet igennem, fremfor at låse tonelejet fast med Keylock, når man enten øger eller sænker tempoet i en sang. Du skal derfor starte med beslutte dig for et bestemt tempo, som du vil bygge dit mix op omkring. Dernæst skal du finde ud af hvilken toneart hver enkelt sang ender i, når de bliver spillet i det faste tempo, som du har valgt. Keylock er som nævnt slået fra – derfor ændrer tonearten sig med tempoet. Disse tonearter er de relative tonearter. Når du har gjort dig bekendt med de forskellige tonearter, kan du sortere sangene i dit DJ program efter, og analysere dig frem til hvilke sange, der er harmonisk kompatible. På denne måde skal du ikke længere tænke over tempo og forringelse af lyden. Du skriver blot de relative tonearter ind i dit DJ program og bruger dem til finde ud af, hvilke sange der er kompatible med hinanden baseret på mixets tempo. 

Ekempel: Harmonisk mixing i Traktor Pro

 

Hvis du gerne vil mixe effektivt uden brug af Keylock-funktionen, er det nødvendigt med lidt forarbejde inden du tager ud at optræde. For det første, er det vigtigt at vide hvilken toneart den første sang i dit mix bliver afspillet i, baseret på det tempo den kører i. Dernæst skal du vide hvilken toneart næste sang bliver spillet i, baseret på samme tempo som sang nummer 1. Denne metode er betegnet som Relative Key. Relative Key handler om at man holde sig til et fast tempo hele mixet igennem, fremfor at låse tonelejet fast med Keylock, når man enten øger eller sænker tempoet i en sang. Du skal derfor starte med beslutte dig for et bestemt tempo, som du vil bygge dit mix op omkring. Dernæst skal du finde ud af hvilken toneart hver enkelt sang ender i, når de bliver spillet i det faste tempo, som du har valgt. Keylock er som nævnt slået fra – derfor ændrer tonearten sig med tempoet. Disse tonearter er de relative tonearter. Når du har gjort dig bekendt med de forskellige tonearter, kan du sortere sangene i dit DJ program efter, og analysere dig frem til hvilke sange, der er harmonisk kompatible. På denne måde skal du ikke længere tænke over tempo og forringelse af lyden. Du skriver blot de relative tonearter ind i dit DJ program og bruger dem til finde ud af, hvilke sange der er kompatible med hinanden baseret på mixets tempo. 



Ekempel: Harmonisk mixing i Traktor Pro


For at forenkle denne proces, er der her et trin-for-trin eksempel på, hvordan man kan gøre det i Traktor Pro (i princippet virker det også i de fleste andre DJ programmer):
 


    1.    Gå ind i Indstillinger og vælg det sted, hvor du vælger tempo for dit mix.
    2.    Vælg det tempo (BPM værdi), du vil bruge. Vælg for så vidt muligt det tempo, der er gennemsnittet for alle sangene i dit mix. Da tempoet vil bruges i alle genrer, der findes i din playliste, skal det vælges med omhu. 
    3.    Sørg for at Keylock er slået fra. Juster derefter alle sangenes tempo efter det faste tempo, som du valgte i punkt 2. I Traktor Pro er et godt trick at sætte Masterclock til Internal Mode, og derefter at indtaste det ønskede tempo, og så at synkronisere Decks med Masterclock, således at de altid holder det samme tempo. I Deck Header kan du se, hvor meget sangen har ændret sig fra sin oprindelige toneart. Står der ”+1”, betyder det en halvtone op og står der ”-1” er det en halvtone ned. Noter derefter sangens nye relative toneart (med Camelot-tags) i det valgte tempo.
    4.    For overskuelighedens skyld kan du i Traktor ud for hver sang notere dig sangenes oprindelige Camelot-tags i Key-kolonnen, og den oprindelige toneart i Catalogue-kolonnen, samt den relative toneart i Key Lyrics-kolonnen og det relative Camelot-tag i Comment 2-kolonnen.
 
Når du optræder, kan du, for at gøre det overskueligt, gemme alle kolonner væk, undtagen den med relative Camelot-tags. Du kan så bruge disse tags til at finde ud af hvilke sange, der er kompatible. Hvis du har sat det hele rigtigt op, kan du med denne metode spille et harmonisk sæt i et fast tempo hele aftenen uden brug af Keylock, og dermed uden tab af lydkvalitet. Det tager tid at sætte op, men det er hele tiden værd, og med tiden vil det blive en rutine for dig. Kom i gang!